fbpx
Allround Online Marketing Bureau

Vergroot zelf uw mond-tot-mond reclame door Google Reviews te verzamelen

Het is zo oud als de wereld: een tevreden klant vertelt zijn ervaring door en brengt op die manier nieuwe klanten aan. Online reviews zijn de moderne variant op mond-tot-mond reclame. En de cijfers liegen er niet om: online reviews zijn de ‘key’ factor in een aankoop- of keuzeproces op internet. Ruim 92% van de online consumenten raadpleegt online reviews en 80% laat zich bij een aankoop door deze reviews beïnvloeden. Dat is een behoorlijk hoog percentage.

‘Als anderen er zo tevreden over zijn, dan wil ik dat ook wel’

Social Proof 
Waarom zijn online reviews zo krachtig? De kracht berust op Social Proof. Dit is een psychologisch en sociaal fenomeen, waarbij iemand bepaald wat juist of niet juist is, op basis van de feedback en acties van anderen. Als veel mensen vinden dat iets goed is, dan bent u sneller geneigd om hier voorkeur voor te hebben.

Review marketing
Het is dus aan te raden om aan review marketing te beginnen. We hebben zojuist uitgelegd hoe krachtig online reviews zijn in het keuzeproces van een consument. Maar het gaat veel verder dan dat. Als u veel goede online reviews hebt verzameld van uw klanten, dan werkt dit ook door in uw SEO en Adwords. Oftewel: u wordt beter zichtbaar in Google (zowel Search als Maps). Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande afbeelding. Op welke link zal u eerder klikken?

Zo veel mogelijk reviews verzamelen

Bij review marketing is het belangrijk om zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Een gemiddelde score is namelijk een stuk betrouwbaarder als 500 mensen hun mening hebben gegeven over uw product of dienst, dan wanneer 5 mensen van zich hebben laten horen. Een score van 7,8 op basis van 500 reviews zal sneller aangeklikt worden dan een score van 9,1 op basis van 5 reviews. Kortom, blijf reviews verzamelen, want hoe meer, hoe betrouwbaarder en hoe groter de voorkeur van uw doelgroep.

Negatieve reviews
Negatieve reviews kunnen schadelijk zijn. Tenminste, als u er verkeerd mee om gaat. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een enkele negatieve review juist goed doet voor de geloofwaardigheid van de gemiddelde score. Niemand gelooft het als alle honderd reviews een score van 10 hebben. Maar als er 92 reviews heel goed beoordeeld zijn en acht reviews scoren matig of slecht, komt het wel betrouwbaar over. En betrouwbaar is goed.

Daarnaast zijn negatieve reviews een mooie kans om aan uw doelgroep te laten zien hoe uw bedrijf omgaat met conflicten. U kunt openlijk op de review reageren en een oplossing aanbieden. U kunt ook direct contact opnemen met de ontevreden klant en het gesprek aangaan. Vaak wil iemand de negatieve review wel aanpassen als u netjes omgaat met hun klacht.

Hoe verzamel ik Google Reviews?

Wij raden het aan om reviews te verzamelen via Google mijn bedrijf. Het is voor uw klant namelijk heel laagdrempelig om een review te geven via Google. In onze video leggen we u uit hoe u binnen een minuut een Google Review plaatst.

Waar moet ik op letten als ik mijn klant om een review vraag?
Niemand zit te wachten op een lang en moeilijk formulier. Hoe makkelijker, hoe beter. Zorg er dan ook voor dat het niet te moeilijk is en weinig tijd kost om een review over uw product/dienst in te vullen. Timing is ook belangrijk. Het beste kunt u om een review vragen wanneer uw klant net iets bij u heeft gekocht, want dan zit het nog vers in het achterhoofd.

Een andere goede strategie kan een persoonlijke benadering zijn. Iemand is sneller geneigd iets voor u te doen als u hem persoonlijk benadert, dan wanneer hij bijvoorbeeld een massa mail ontvangt. Tot slot een laatste tip: geef een beloning. Nederlanders zijn gek op gratis. Beloon uw klant bijvoorbeeld met een kortingsvoucher als hij een review voor u invult.

Nog een paar redenen om reviews te verzamelen
De belangrijkste redenen om Google Reviews te verzamelen hebben we hierboven al toegelicht. Maar er zijn nog een paar motivaties om te starten met het actief verzamelen van Google Reviews. U kun namelijk heel veel van uw klanten leren, wanneer u hen om feedback vraagt. Op deze manier kunt u uw product of dienst verbeteren. Daarnaast biedt het een extra klantcontact moment.

Ondersteuning bij het opstarten van review marketing
Bent u geïnteresseerd en wilt u meer weten over het inzamelen van reviews en uw klanten te laten zorgen voor nieuwe klanten? Of weet u genoeg, maar wilt u het verzamel-proces met een gerust hart uit handen geven? Wij helpen u graag! U kunt ons mailen of bellen op: 085 – 027 0270